Bio.

PL/EN

Nasze korzenie, miejsca w których wyrastaliśmy, a przede wszystkim miłość do tradycji, nauczyły nas świadomie czerpać z muzyki naszych dziadków i pradziadków, aby umiejscowić ją tu i teraz i opowiedzieć na nowo językiem muzyki naszych czasów. 

Swoboda i spontaniczność, od zawsze obecne w beskidzkim muzykowaniu, dają nam radość budowania nieograniczonych ramami formy improwizacji, zabawy dźwiękiem, łączenia stylów, brzmień i barw. Kapela dudziarska spotyka kwartet jazzowy. Fujarka zrobiona z kawałka dzikiego bzu spotyka elektroniczny klarnet. Muzykanci spotykają muzyków.

Spokój, cisza, nostalgia, radość, zabawa, a w końcu hałas, rwetes i dziki rozgardiasz. Besquidians. 


 

  •  WOJCIECH GOLEC

_golec

Akordeonista, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie akordeonu prof. Joachima Pichury. Laureat międzynarodowych konkursów akordeonowych: Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu w roku 1999 – I nagroda, Konfrontacje – Konkurs Muzyki Rozrywkowej w Częstochowie w roku 2000 – I nagroda, stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Koncertował m in. w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Grecji, Niemczech, Włoszech,Węgrzech, Słowacji, Czechach. Brał udział w licznych nagraniach radiowych i telewizyjnych, nagraniach muzyki filmowej oraz 16 albumów CD realizowanych z różnymi artystami. Wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a także pedagog w ZPSM im. Stanisława Moniuszki w Bielsku – Białej.

  • MARCIN ŻUPAŃSKI

Multiinstrumentalista specjalizujący się w saksofonach, fletach oraz klarnecie basowym. Absolwent wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat konkursów jazzowych. Kompozytor, aranżer, muzyk czynnie udzielający się na polskiej i zagranicznej scenie muzycznej jako lider własnych projektów, a także współpracujący z wieloma formacjami jazzowymi, etnicznymi, rozrywkowymi. Na swoim koncie może odnotować współpracę i występy z takimi muzykami, jak Marek Grechuta, Grzegorz Turnau, Stanisław Sojka, Beata Przybytek, Jose Torres, a także ze znanymi polskimi jazzmanami, jak Janusz Muniak, Urszula Dudziak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Piotr Wojtasik, Marek Bałata, Kazimierz Jonkisz i innymi. Wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

  • MARCIN POKUSA

Skrzypek ludowy, folkowy, kompozytor, współtwórca zespołów: Fickowo Pokusa, Siewcy Lednicy, Besquidians. Laureat nagrody TVP Eurotalent 2004. Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (2002) – magister fagotu oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2014) w klasie śpiewu ks. dr hab. Pawła Sobierajskiego – magister śpiewu. Od listopada 2014 roku artysta chóru Opery Krakowskiej.

  • MARTA MATUSZNA

_marta

Pochodzi z Lalik, z rodziny o pokoleniowych tradycjach muzycznych. Ukończyła I st. Szkoły Muzycznej w Żywcu w klasie skrzypiec. Od najmłodszych lat związana z zespołami regionalnymi w Beskidzie Żywieckim. Współpracuje na stałe z kapelą „Wałasi” z Istebnej.

  • RAFAŁ BAŁAŚ

_balas

Kontrabasista i instrumentalista ludowy, pochodzi z Żywca. Budowniczy dud żywieckich, piszczałek i rogów pasterskich. Interesuje się kulturą Karpat i tradycją regionu. Współpracuje również z kapelą Wałasi.

  • PRZEMYSŁAW FICEK

_ficek

Z wykształcenia architekt, z powołania folklorysta. Z zamiłowania i szczątkowego wykształcenia muzycznego – dudziarz, z ciągotami do wszelakich instrumentów pasterskich. Potrafi też takie instrumenty budować, z lepszym lub gorszym skutkiem. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury, współzałożyciel Fundacji 9sił. Mieszka w Jeleśni.

  • DAMIAN DRZYMAŁA

Urodzony w 1978r. muzyk instrumentalista, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończył w 2002 roku u prof. Jana Zegalskiego. Na co dzień współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Aukso, Orkiestrą Muzyki Nowej, jak również z czołowymi polskimi i zagranicznymi kompozytorami. Laureat konkursów związanych z muzyką klasyczną oraz rozrywkową. Pedagog PSM I st. oraz SSM II st. w Żywcu.


„Besquidians nie starają się stworzyć czegoś nadnaturalnego i nielogicznego. Faktycznie oryginalne piosenki, muzyka i teksty z Beskidów, w aranżacji żywieckich chłopaków zyskały nowoczesne, świeże i bardzo taneczne brzmienie. Album rozpoczyna się spokojnym i ciepłym „Bez ogródek”, w którym głos Marcina Pokusy przypomina bezstresowe i zupełnie naturalne śpiewy górali na halach. To nie jest wyszkolony wyuczony na „ludowy” głos – to muzyka, która płynie z serca i w prostej linii – z gardła, tak po prostu. Do tych wrodzonych muzycznych zdolności, Beskidczanie dodali to, co najlepsze w popularnej muzyce „miejskiej”, współczesnej. Elektronika i jazzowe improwizacje, wzmocnienie tradycyjnych instrumentów klasycznymi (mocne brzmienie klarnetu i saksofonu), trochę dowcipu, a przede wszystkim – profesjonalizm i obycie z kulturą Beskidów z jednej i zasadami muzyki z drugiej strony, to klocki, na które składa się spójny i jasny w odbiorze obraz debiutanckiej płyty Besquidians.”

Jadwiga Marchwica, Etnosystem.pl


„Kwintetowi założonemu przez dwóch mieszkańców Ślemienia – Wojtka Golca i Marcina Pokusę – udało się odnaleźć własną receptę na odbrązowienie folkloru góralskiego i przybliżenie go młodym i miastowym. Nagrania Besquidians dalekie są od cepeliady, ale też nie idą w klimaty klubowe tak ostro, jak twórczość Goorala.
– Radosne, spokojne i wesołe podejście do muzyki tradycyjnej, traktujące ją jako tworzywo – tak o atutach beskidzkiej formacji mówi Małgorzata Jędruch-Włodarczyk. Zespół złożony przede wszystkim z muzyków kształconych w akademiach, czerpie garściami z tradycyjnych melodii ludowych, łącząc je z jazzową estetyką i dodając akcenty triphopowe. W stylowych, czasem wręcz melancholijnych brzmieniach, niekonwencjonalnie przełamywanym rytmie i niebanalnych aranżach sporo jest elegancji.”

Dominika Węcławek, T-Mobile Music


press

Press kit

rider techniczny

rider techniczny

patronat medialny

patronat medialny